Utan "fördomar" skulle vi bli tokiga.

Jag har alltid stört mig på folk som har förutfattade meningar om allt
och alla, bakom allting finns ju en anledning som man på förhand
kanske inte vet. Varför någon tycker så, klär sig så, ser ut så eller
gör på ett visst sätt. Jag har försökt lärt mig att inte dömma hunden
efter håren såattsäga och kan reta mig på andras trångsynhet. Varför
bry sig och diskutera andra så mycket? Många saker skulle vara så
mycket enklare om folk kunde sköta sig själva.

Jag kan minnas många gånger jag stött på förutfattade meningar
som varit helt onödiga. Jag är blyg, avvaktande och säger inte mer än vad
jag behöver och får då höra att jag är kaxig och överlägsen utan att
människorna ifråga har pratat med mig.
I lågstadiet kom jag från en klass, där kläder och utseende inte betydde
så mycket, till en klass där kläder, saker och utseende betydde allt.
Jag var inte speciellt klädintresserad, och framförallt inte min mamma
som varken la tid eller pengar på kläder. Och mötte då en massa
fördomar som troligvis lever kvar hos folk än idag.
Så mycket ledsenhet hade kunnat besparats om folk pratat och fått
en uppfattning därefter istället för att gå runt och tro en massa.

Tänk på det nästa gång du skrattar åt någon på bussen eller viskar
om någon på stan. Det finns något där bakom som du inte vet om!


Jag läste nyss en artikel på DN.se som handlade om fördomar.
Rubriken löd: Utan "fördomar" blir vi tokiga.

Här är några utdrag ur artiklen.
"..Även om alla har fördomar, är vissa mer fördomsfulla än andra. En av
förklaringarna finnsi personligheten. En del föds helt enkelt med större
benägenhet för fördomsfullhet...."

"..En socialpsykologisk förklaring till fördomsfullhet handlar om att vi skapar
negativa fördomar om andra grupper för att höja vår egen självkänsla..."

Och hela artiklen kan du läsa här:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=531&a=469638

Kommentarer
Postat av: Malin

Lite konstig artikel... Eller vad tyckte du?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback